Αναρτήσεις

O Μίνωας και η Πασιφάη. Μύθος και ιστορία .

Εικόνα
                   Ο πρίγκιπας με τα κρίνα   Ο Μίνωας φυσικά δεν ήταν γιος του Δία, εφόσον ο Δίας ήταν μυθικό πρόσωπο. Ήταν γιος του Αστερίωνα,τον οποίο και διαδέχτηκε στο θρόνο. Οι Μινωίτες με τάση όπως και οι Αιγύπτιοι να θεωρούν ότι ο βασιλιάς του είχε θεϊκή καταγωγή,διέδωσαν το μύθο ότι πατέρας του ήταν ο Δίας,που όταν άρπαξε την Ευρώπη,μεταμορφωμένος σε ταύρο και την έφερε στην Κρήτη, πήρε την θεϊκή του μορφή,έσμιξε μαζί της και γεννήθηκε ο Μίνωας. Βασικά Μίνωας ήταν βασιλικό όνομα που δόθηκε και στους διαδόχους του,και στην πραγματικότητα ήταν Μίνωας Α , Μίνωας Β,κλπ. αλλά στη σύγχρονη ιστορια, αναφερόμαστε και γνωρίζουμε μόνο για αυτόν τον Α, τον γενάρχη των Μινωιτών.  Και μόνο το γεγονός ότι ένας πολιτισμός ολόκληρος και ένας λαός πήρε το όνομα του, μας βεβαιώνει ότι ουδωλος υπήρξε μυθικό πρόσωπο, αλλά αληθινό,στο οποίο προστέθηκαν μύθοι και δόθηκαν μυθικές διαστάσεις. Όπως για παράδειγμα η αναφορά στον λευκό ταύρο που βγήκε από τα κύματα και του τον έδωσε ο Ποσειδώνας για να τ

Οι κόκκινες κολώνες της Κνωσού

Εικόνα
Στο τμήμα αυτό που ανακατασκευάστηκε από τον σερ Άρθουρ Έβανς για να αναπαριστά το τελωνείο όπου τα προϊόντα που εισάγονταν στο ανάκτορο περνούσαν από τελωνειακό έλεγχο, βλέπουμε χαρακτηριστικά τις κόκκινες κολώνες της Κνωσού, οι οποίες φυσικά είναι φτιαγμένες από τσιμέντο. Και είναι το υλικό αυτό που τις έκανε να αντέχουν στο χρόνο και στις σεισμικές δονήσεις, κάτι που δεν μπορούσαν να κάνουν οι αρχαίοι Μινωίτες προγονοί μας, με αποτέλεσμα στους μεγάλους σεισμούς οι κολώνες οι οποίες ήταν κατασκευασμένες από ξύλο, από κορμούς δέντρων να καίγονται από τα λιχνάρια που έπεφταν κάτω με τους σεισμούς και έκαιγαν οποιοδήποτε εύλεκτο υλικό.  Το αποτέλεσμα ήταν το ανάκτορο χάνοντας τα υποστηλλώματα του να καταρρεύσει. Το σημαντικό είναι ότι ο Έβανς βρήκε τοιχογραφίες, όπου οι κολώνες του ανακτόρου ήταν κόκκινες με το συγκεκριμένο σχήμα και τις αναπαρέστησε πιστά.  Η τοιχογραφία στην οποία φαίνονται πως ήταν οι κολώνες του ανακτόρου, και όχι μόνο κόκκινες, αλλά και μαύρες, αλλά και τα κέρατα τ

The old venitian palace of capitano- a new classical hotel now-Youth Hostel Heraklion/ Το νεοκλασσικό ξενοδοχείο της οδού Λόρδου Βύρωνος

Εικόνα
  Down from Morozini fountain inside what is now Theotokopoulos park , there were running 2 Venetian palaces during Venetian occupation in Heraklion, Crete, the city so called Handakas at that time.  The first on the left side while we are getting down Theotokopoulou street, the Palace of the Venetian duke and on the right the palace of capitano (commander in chied). Turning the corner of Theotokopoulou street on Lord Byron's streer (Lordou Vyronos) on the corner, there is the new classical house been founded inside the borders of the Venetian palace of capitano, and in number 5, there is the second new classiacal building, which is also sited inside the borders of the capitano palace, and like the other one, it is also build with the stones taken from the capitano palace after that was abonded and demolished by earthquakes during 19th century.  In our time there is a hotel named Youth hostel Heraklion, and you can see how it is inside in the photos above. Operating as a hostel sin

Οι Μεσο-ολυμπιάδες του 19ου αι

Εικόνα
  Αφιερωμένο στον Υπουργό μας, Λευτέρη Αυγενάκη, Μια χρυσή πινακίδα που γράφει επάνω της ΖΑΠΠΕΙΟΝ ΜΕΓΑΡΟΝ», κοσμεί εδώ και 3 αιώνες την είσοδο του μεγάρου αυτού στο κέντρο της Αθήνας, που μένει εκεί καλογυαλισμένη και ασάλευτη χρόνια τώρα, μέσα από το πέρασμα δεκαετιών. Τριγύρω αλλάζει η χώρα, άλλαξε το νόμισμα, οι συνθήκες ζωής και οι ίδιοι οι άνθρωποι. Μέσα σε καύσωνες και πλημμύρες, μέσα σε χιόνια, αλλάζοντας η θερμοκρασία της μόνο σε παγωμένο μέταλλο ή καυτό που το ζεσταίνει ο ήλιος, μένει εκεί ασάλευτη και αιώνια, κι ούτε σεισμοί, ούτε φωτιές και καταιγίδες δεν την αλλάζουν. Γράφει επάνω το όνομα του εθνικού ευεργέτη, που χρηματοδότησε και κληροδότησε στον εξάδερφο του Κωνσταντίνο, την κατασκευή αυτού του μεγάρου, που μοιάζει με αρχαιοελληνικό και ρωμαϊκό ταυτόχρονα δημιούργημα με το χαρακτηριστικό μεγάλο αίθριο και τις κολώνες στην είσοδο και στο περιστύλιο να θυμίζουν αρχαιοελληνικό ναό. Δημιούργημα του αρχιτέκτονα Χάνσεν με την επίβλεψη του Τσίλλερ, γερμανού αρχιτέκτονα και φί

Η σβάστικα είναι ελληνικό σύμβολο

Εικόνα
  Η πήλινη αυτή κατασκευή, αποτελούσε μία πυξίδα, η οποία ανάγεται στα γεωμετρικά χρόνια και βρίσκεται στο αρχαιολογικό μουσείο Ναυπλίου. Στην διακόσμηση της παρατηρούμε στο κάτω μέρος της, να υπάρχει το σχήμα της σβάστικας, σε κάθε δεύτερη εικόνα. Η δικαιοδοσία της ανήκει στην εφορία αρχιοτήτων Αργολίδας και βρέθηκε στην Αρχαία Ασίνη.  Μας έρχεται από την μακρινή περίοδο σε μας, από το 1100 π.Χ. μέχρι το 750 π.Χ. η οποία χαρακτηρίζεται ως γεωμετρική. Η περίοδος αυτή ξεκινά από το τέλος της μυκηναϊκής περιόδου, η οποία συμπίπτει με την "κάθοδο των Δωριέων", και χαρακτηρίζεται από διακόσμηση με στενές ζώνες, μετόπες στο λαιμό, στην κοιλιά ή στον ώμο των αγγείων. Στα διακοσμητικά μοτίβα παραηρούμε μαύρες ταινίες, τεθλασμένες γραμμές, διαγραμμισμένα τρίγωνα και ομόκεντρους κύκλους, ημικύκλια που σχεδιάζοντας με διαβήτη , στον οποίο είχε επάνω προσδεθεί ένα πολλαπλό πινέλο. Κατά την πρόοδο της γεωμετρικής περιόδου, τα σχήματα γινόταν όλο και πιο πολύπλοκα.  Η ελληνική λοιπόν σβάσ

Τα αρχαία του μετρό, στον σταθμό της οδού Βενιζέλου

Εικόνα
 Ήταν γύρω στο 2008, όταν από το επίπεδο του δρόμου στην γωνία των οδών Εγνατίας και Βενιζέλου έβλεπα και φωτογράφισα ένα αρχαίο πηγάδι, στέλνοντας τις φωτογραφίες μαζί με μία επιστολή στο υπουργείο πολιτισμού για να ρωτήσω για την τύχη των αρχαίων που βρισκόταν εκεί.  Είχα λάβει απάντηση ότι τα αρχαία θα διασωθούν και θα είναι επισκέψιμα. Διαβάζω τώρα ότι όντως αυτό έγινε, καθώς αποσπάστηκαν για να μεταφερθούν ξανά στον σταθμό του μετρό της Βενιζέλου όπου οι πληροφορίες μου από το ιντερνετ και από βίντεο σχετικής εκπομπής ανέφεραν ότι θα γίνουν επισκέψιμα και τα αποσπασθέντα τμήματα σε ένα μνημειακό σύνολο. (https://www.protothema.gr/culture/article/1220308/prasino-fos-anapse-to-kas-gia-ti-meleti-ton-arhaion-ston-stathmo-venizelou-sto-metro-thessalonikis/). Θέλω να σας δείξω μια φωτογραφία, από τα αρχαία όπως ήταν πριν μεταφερθούν.  Είναι και η εικόνα που με προβλημάτισε. Η φωτογραφία δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα "Εστία" στις 15-6-2021. Είναι η υποστύλωση, οι οριζόντιοι στύλο

Ο αρχαίος Ιππόδρομος της Θεσσαλονίκης

Εικόνα
 Αντίγραφο επιστολής. Στις 10-2-2020 απέστειλα e-mail στην εφορεία αρχαιοτήτων της Θεσσαλονίκης, με στόχο αν υπήρχαν τα αρχεία από τις αρχαιολογικές αυτοψίες και άδειες του 1952, να διορθωθεί η αδικία που έγινε και το αρχαιολογικό έγκλημα, να γκρεμιστούν οι αρχαίες στοές του ιπποδρόμου και ένα μέρος των κερκίδων που κάθονταν οι θεατές, για να χτιστεί στη θέση του πατρικού του παππού μου η πολυκατοικία της πλατείας ιπποδρομίου 21, όπου δίπλα σε αυτήν βρισκόταν και το αυτοκρατορικό θεωρείο, όπου έβγαινε ο αυτοκράτορας στον ιππόδρομο για να παρακολουθήσει το θέαμα.  Ουσιαστικά το μόνο που μπορεί να γίνει πλέον, εφόσον υπάρχουν τα αρχεία, θα ήταν να αναφερθεί ως λάθος η εκτίμηση του 1952 ότι κάτω από το σπίτι του παππού μου και των υπολοίπων σπιτιών που συνενώθηκαν για να χτιστεί η πολυκατοικία της Πλατείας Ιπποδρομίου 21, ότι τα αρχαία εκείνα δεν ήταν αρχαιολογικής αξίας και σημασίας. Και σας εξηγώ παρακάτω το γιατί.  Παραθέτω μία κάτοψη του ιπποδρόμου με την θέση του θεωρείου. Από ότι κα