Τα αρχαία του μετρό, στον σταθμό της οδού Βενιζέλου

 Ήταν γύρω στο 2008, όταν από το επίπεδο του δρόμου στην γωνία των οδών Εγνατίας και Βενιζέλου έβλεπα και φωτογράφισα ένα αρχαίο πηγάδι, στέλνοντας τις φωτογραφίες μαζί με μία επιστολή στο υπουργείο πολιτισμού για να ρωτήσω για την τύχη των αρχαίων που βρισκόταν εκεί. 

Είχα λάβει απάντηση ότι τα αρχαία θα διασωθούν και θα είναι επισκέψιμα.

Διαβάζω τώρα ότι όντως αυτό έγινε, καθώς αποσπάστηκαν για να μεταφερθούν ξανά στον σταθμό του μετρό της Βενιζέλου όπου οι πληροφορίες μου από το ιντερνετ και από βίντεο σχετικής εκπομπής ανέφεραν ότι θα γίνουν επισκέψιμα και τα αποσπασθέντα τμήματα σε ένα μνημειακό σύνολο. (https://www.protothema.gr/culture/article/1220308/prasino-fos-anapse-to-kas-gia-ti-meleti-ton-arhaion-ston-stathmo-venizelou-sto-metro-thessalonikis/).

Θέλω να σας δείξω μια φωτογραφία, από τα αρχαία όπως ήταν πριν μεταφερθούν. 


Είναι και η εικόνα που με προβλημάτισε. Η φωτογραφία δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα "Εστία" στις 15-6-2021. Είναι η υποστύλωση, οι οριζόντιοι στύλοι που χρησιμοποιήθηκαν, που σε περίπτωση δυνατού σεισμού, που στην Θεσσαλονίκη περιμένουμε τέτοιους σεισμούς, άνω των 6 ρίχτερ, κάθε 50 χρόνια περίπου (κατά αναφοράν του τέως καθηγητή σεισμολογίας Βασίλη Παπαζάχου), υπήρχε πιθανότητα κάποιος από τους στύλους να έφευγε από τη θέση του χτυπώντας πάνω στα αρχαία, τα οποία θα μπορούσε να γκρεμίσει. 

Η παρακάτω εικόνα από την ιστοσελίδα της ΕΡΤ, δείχνει επίσης τις υποστηλώσεις και μπορούμε να φανταστούμε πόση ζημιά θα μπορούσε να γίνει αν ένας από αυτούς τους στύλους χτυπούσε πάνω στα αρχαία. 


 Στην αρχαία Θεσσαλονίκη, στο σημείο εκείνο υπήρχε η αρχαία Εγνατία με έναν κάθετο δρόμο, όπου είναι σήμερα η Βενιζέλου, και λεγόταν Decumanus maximus και ο άλλος δρόμος λεγόταν Cardo που στην μετάφραση αναφέρεται ως κομβικό σημείο. Και ήταν έτσι. Ενας εμπορικός και επικοινωνιακός κόμβος. 

Στην διασταύρωση αυτών των δύο οδών τα αρχαία που βρέθηκαν έδειχναν ότι υπήρχαν οι δρόμοι με τα καταστήματα της εποχής εκείνης και σύμφωνα με τις αναφορές στην ιστοσελίδα https://www.kathimerini.gr/society/561903763/metro-thessalonikis-pieseis-gia-apozimioseis-kai-nea-archaia/

και εγκαταστάσεις λουτρών. Είναι η συνέχεια της πόλης, που άξιζε καλύτερης τύχης, το γεγονός ότι ακριβώς και σήμερα στην περιοχή είναι η διασταύρωση των δύο δρόμων με καταστήματα και ένα τούρκικο κτίσμα το Μπεζεστένι, όπου βρισκόταν επί οθωμανικής κυριαρχίας τα "υφασματάδικα", τα καταστήματα υφασμάτων. 

Η εμπορική και δρομική συνέχεια της πόλης βρίσκεται εκεί για πάνω από 20 αιώνες, και ανακαλύφθηκε και τρίτο τμήμα αρχαίων, ενώ γίνεται αναφορά ότι και ανατολικότερα να μεταφερόταν ο σταθμός του Μετρό, θα βρισκόταν και πάλι μπροστά σε αρχαία. 

Από την στιγμή που τα ξέθαψαν, η μεταφορά ήταν αναπόφευκτη για λόγους ασφάλειας του σταθμού, των επιβατών και των ευρημάτων. 

Παρακάτω η εικόνα από το τρίτο τμήμα των αρχαίων που βρέθηκαν κάτω από τα προηγούμενα δύο στρώματα που μεταφέρθηκαν ήδη. 



Άλλη εικόνα από τα αρχαία που βρέθηκαν στον σταθμό τηε Βενιζέλου και είναι κάτω από το επίπεδο της σημερινής ασφάλτου. 



Ηταν δρόμοι της ύστερης ρωμαϊκής και πρωτο-βυζαντινής περιόδου. Μια εικόνα από το μέλλον, σχέδια για το πως θα είναι ο σταθμός της Βενιζέλου με τα επανατοποθετημένα αρχαία να διακρίνονται από τους επισκέπτες. 
Στο βίντεο  https://www.youtube.com/watch?v=-IvQKSEiBAY







 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

The old venitian palace of capitano- a new classical hotel now-Youth Hostel Heraklion/ Το νεοκλασσικό ξενοδοχείο της οδού Λόρδου Βύρωνος

Το δουκικό ανάκτορο του Χάνδακα

Το νεοκλασικό της οδού Θεοτοκοπούλου